Translation from the site of Ran II

Ran II
Ran II, en udpræget klassisk og en af de ældste dansk konstruerede og -byggede lystbåde.
Type: 7 meter krydser, R båd
Konstruktør: Ingeniør Knud Degn, Arkitekt Gerhard Rønne
Bredde: 2,32 meter
Dybgang: 1,80 meter
Sejlareal: ca. 60m2, ca. 47 i krydsstel
Deplacement: 4,5 tons
Køl: Jern, vægt: 2,250 tons
Rigtype: 7/8 Bermuda. Mast udført af silverspruce og toppet med oregon pine
Spant og bundstokke: Eg, klædning: Fyr. Ruf, øvrigt opstående samt cockpitsider er af teak. Aptering er af mahogni.
Hurtig, letsejlet båd bygget til hurtig crusing og feriesejlads. Er derfor relativ kraftig konstrueret med tætsiddende kraftige spanter. Styrke frem for den øgede fart, der kan opnås ved spinklere byggeri. Var båden bygget til fart og ikke til tursejlads, ville båden være bygget to til tre meter længere og mere spinkel. Semiflush dæk med stålhøjde i ruffet. Båden er stadig - med sine 90 år blandt de hurtigste - både i rigelig og i let luft og kryds og slør.
Tilknytningen til meterreglen skyldes udelukkede et ønske om at styrke denne dengang helt nye konstruktionsregel, R-reglen.
Søsterbåd til Runa, ejet af Museet for Lystsejlads Tåsinge.

Ran II is a distinct classic, one of the eldest Danish yacht constructions and is a 7m R Cruiser.
The boat is fast and lightly clothed/easily sailed (not sure which, although easily sailed seems more probable, given the context) built for fast cruising and holiday trips. Therefore she is relatively sturdy in her construction with close frames. Strength was placed before greater boat speed, which may have been achieved with a lighter build. Had she been built for speed and not cruising, she would have been two or three meters longer and slighter. There is a semi-flush deck with standing height in the roof. The boat is still, even at 90 [Ran II was built in 1910] one of the fastest about, both in light and stronger winds, on a beat or a run.
The association with the meter rule represents purely a desire to back the brand new R rule of 1906.



Translation by G H Gilbert

Comments

Popular Posts